dissabte, d’abril 27, 2013

BYE BYE DERBI

La mítica Derbi Variant
Aviat farà un any vaig escriure l’article 'Rèquiem per Derbi'. Des de llavors han passat gairebé 12 mesos durant els quals els més de 100 treballadors de la planta de Martorelles han continuant lluitant per mantenir els seus llocs de treball. El 31 de juliol de l’any passat van aconseguir que passés a la història sense que passés res, ja que per aquella data Piaggio tenia previst efectuar el tancament definitiu la de fàbrica. 

En tot aquest procés, Piaggio s’ha portat molt malament. D’esdevenir la salvadora de l’emblemàtica marca catalana fa cosa de 10 anys ara se n’apropia deliberadament i la deslocalitza cap al seu país d’origen. Jo dic fa temps que des de bon començament la marca italiana tenia clar el que volia fer amb Derbi i, tot i així, va donar esperances als seus treballadors volent-los fer creure que estaven buscant alternatives per a la fàbrica. Primer els van dir que farien peces per a la resta del grup, però per adaptar la planta s’havien de fer inversions per valor de 12 milions d’euros que la companyia volia financés la Generalitat. O això o plegaven, o sigui, un xantatge. Després es van treure de la màniga la venta de les instal·lacions a d’altres empreses i la que semblava que  que tenia tots els números per quedar-se-les , Giba Holding, s’ha acabat retirant de la negociació sembla ser que per les elevades pretensions econòmiques de Piaggio.
Angel Nieto va donar grans alegries.

 
Davant d’aquesta manera de fer, entenc que el que volia fer Piaggio amb el tancament de Derbi era un gran negoci. I com que les coses no els han sortit com esperaven, doncs ara tiren pel dret i deixen al carrer a uns treballadors que, malgrat ser conscients que no ho tenien fàcil, han lluitat per defensar els seus llocs de feina

Digueu-me malpensat, però començo a pensar que la jugada de Piaggio estava estudiada des del primer dia que els italians van desembarcar a Martorelles. Un treballador em va explicar un dia que la marca italiana volia fer-se amb el control de Derbi per aconseguir els plànols del motor de la mítica Derbi Variant, que es veu era molt millor que el del seu Vespino i que no aconseguien imitar. Ara, vist com han anat les coses, potser aquesta teoria no és tan descabellada. Per desgràcia, d’aquesta malícia empresarial en surten perjudicats uns treballadors que ara ho tindran molt complicat per reincorporar-se al mercat laboral. Les indemnitzacions potser els compensaran, tot i que no els retornaran la feina perduda.

Estem pagant ara el preu d’una manera de fer de molts empresaris que preferien vendre les seves empreses abans que mirar de tirar-les endavant per si mateixos o amb aliances estratègiques. De mica en mica aquesta política està provocant una desindustrialització de Catalunya, que es tradueix en un increment de l’atur. I davant d’això, quin paper hi juga la Generalitat en tota aquesta moguda? Sovint les administracions posen facilitats per a la implantació d’empreses de fora i maltracten a les d’aquí. Penalitzaran a Piaggio per com han liquidat la històrica fàbrica de Martorelles? Jo diria que no.


Publicat a Nació Granollers